lørdag den 7. september 2013

Togtur + Lejligheden

Om søndagen skulle vi alle sammen skilles. Nogle skulle nordpå, andre blev i Beijing og nogle skulle sydpå. Jeg fik at vide at jeg var blevet placeret sydpå (næsten det sydligste man kan komme i Kina) i en by der hedder Zhongshan i provinsen Guangdong. Det betød cirka 21 timers rejse i et sove-tog og 3 timer i en bil. Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet af sovetoget, men da jeg kom ombord var jeg målløs. Gangene var smalle og med to enorme kufferter kunne jeg ikke se mig ud af det. Da jeg endelig finder min kabine nummer 10 og soverum nummer 15, kan jeg se, at jeg skal dele 'rum' med en kinesisk familie og en lille baby. I Kina, der bruger babyer kun ble om natten. Så om dagen har de altså bare et hul i deres sparkedragt så de kan tisse og diverse ud over det hele - det skete også et par gange, skal jeg lige hilse og sige! Så det var bestemt en oplevelse... Kufferterne skulle åbenbart løftes op forbi de øverste senge og ligge på et 'loft'. Men hvordan får man løftet to kufferter, hvor den ene nok er henne og veje omkring 25 kilo??? Det skete så ikke, så jeg fik den placeret under et bord og den anden kuffert måtte jeg smide op i sengen. Jeg fik en seng i midterkøjen. Men efter et par timer i toget, så var det ikke så slemt, som førstehåndsindtrykket havde givet mig. Sengen var ikke SÅ hård igen og jeg hyggede mig med andre folk fra gruppen, som også skulle sydpå. Jeg lærte endda også at spille skak!

 Sovekabine med plads til 6 mennesker. I kan også se at babyen sover og min kuffert er under bordet.

 Den smalle gang og de få siddepladser, som var i toget.

Udsigt fra min seng.

Men vi nåede helskindet frem og mødte de vigtige personer fra vores skole 'Sanxin Bilingual School', som er en slags kostskole, hvor eleverne bor på skolen og er der fra søndag til lørdag (og så er de hjemme lørdag-søndag og kommer tilbage igen på skolen om aftenen). Vi spiste på en lækker kinesisk restaurant og bagefter fik vi lov til at slappe lidt af i vores nye lejlighed. Derefter fik vi ordnet nogle praktiske ting som nyt kinesisk SIM-kort, handlet ind i supermarkedet og fik uddelt vores undervisningsskema osv. Jeg har taget nogle få hurtige billeder af lejligheden. Den er ret stor og vi har været meget heldige med standarden - da de fleste andre fra vores hold f.eks. ikke har varmt vand og deres toilet er bare et hul i jorden. Men billederne blev som sagt taget 'hurtigt' en aften, så de retfærdiggører ikke helt lejligheden - men så har I en idé om, hvordan der ser ud, der hvor jeg skal tilbringe de næste 4-5 måneder. Jeg bor sammen med 3 andre piger - Claire fra Australien, Chrissie fra England og Hannelore fra Belgien. Jeg har ikke taget billeder af deres værelser og det sidste badeværelse (da det ligger op til Chrissies værelse og jeg ville ikke forstyrre). Jeg fik det 'mindste' værelse i lejligheden, så der er ikke ret meget plads i forhold til de andre værelser (som er betydeligt større), men indtil videre gør det mig ikke så meget.

 Mit værelse.

 Mit værelse.

 Mit værelse.

Stuen og udenfor er der en altan!
 
 Stuen - og under tv'et er der gemt dvd'er og bøger i skabene!

 Stadig stuen/spisested.

 Vores køkken med tilbehør.

Køkken! - og se! Vi fandt toast et sted!
 
 Kinesisk vaskemaskine - som jeg nu mestrer!

Et af badeværelserne.
 
 Stadig det samme badeværelse (som primært er det Claire, Hannelore og jeg bruger, så vi ikke skal gå igennem Chrissies værelse)

Vores gang er fyldt med stjerner! Det er ret hyggeligt.

2 kommentarer:

  1. Øhm, kun ble om natten?! Men de tørrede vel så op og rengjore efter mishapsne eller skulle passe på hvor man gik og sad?

    Godt at se du allerede har indrettet dig og hængt drømmefangeren op :-)
    Flot sengetøj, og er det er moskitonet der er henover sengen?

    Fed "pejs" I har der, og med julepynt og det hele ;-)

    SvarSlet
  2. De tørrede op efter en god rum tid......

    Haha ja sengetøjet var her i forvejen og ja det er det! Men vi kan også kalde det et prinsesseslør!

    Der er julepynt overalt i lejligheden xD

    SvarSlet